اجزای رفتاری، نگرشی، و عقلانی در توسعه حرفهای معلمان زبان انگلیسی |
کد مقاله : 1000-ELTCONF5-FULL |
نویسندگان |
عباس زارعی * گروه زبان انگلیسی دانشگاه کاشان- کاشان ایران |
چکیده مقاله |
توسعه حرفهای معلمان زبان در یک تعریف کلی به رشد حرفهای آنها بر اثر کسب تجربه و بررسی نظاممند عملکرد تدریس آنان اطلاق میشود که به صورت رسمی (مثال: از طریق شرکت در کارکاهها) یا به صورت عیر رسمی (مثال: از طریق خواندن مطالب مربوطیا تماشای محتوای مربوط) اتفاق میافتد. این توسعه مربوط به همه جنبههای حرفهای است: صلاحیتهای علمی، صلاحیت هـای پـژوهشی، صـلاحیتهـای آموزشی، صـلاحیتهـای یاددهی و یـادگیری، صلاحیتهای اجتماعی – فرهنگی، صلاحیتهای عاطفی، صلاحیت های ارتباطی و غیره. با توجه به تاثیرپیشرفتهای اخیر در نظریات آموزش زبان و همچنین تاثیر فناوریهای نوین، توسعه حرفهای معلمان زبان نیز هم از نظر نیازهای روز و هم ازنظر الزامات رشد و توسعه دچار تحول شده است. هدف مقاله حاضربررسی و معرفی اجزای رفتاری، نگرشی، و عقلانی در توسعه حرفهای معلمان زبان انگلیسی(Evans, 2014 در دنیای امروزی است. مؤلفه رفتاری حرفهای معلمان به انجام عملیات فیزیکی در محل کار مربوط میشود و شامل رویه کاری، شایستگیها، فرآیندهای کاری، خروجی کار، بهره وری و موفقیت است. مؤلفه نگرشی این حرفه به ابعاد ادراکی، ارزشی و انگیزشی حرفهای گری، به ادراکات، باورها و دیدگاهها، به ارزشهای انسانی و انگیزه افراد،و به رضایت شغلی روحیه مربوط است. و در آخر، مؤلفه عقلانی حرفه معلمی به دانش و علم شخص مربوط می شود و شامل ابعادی مانند معرفت، عقل، قدرت تحلیل، بنیه و درجه علمی، و استدلال است که نشان میدهد شخص چه می داند و چه می فهمد. گفتار حاضر زوایایی از این ابعاد را تشریح میکند. |
کلیدواژه ها |
کلمات کلیدی: توسعه حرفهای، معلمان زبان انگلیسی، رضایت شغلی ، تربیت معلم |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |