بررسی روش‌های تدریس فعال برای درس زبان انگلیسی دوره متوسطه
کد مقاله : 1030-ELTCONF5-FULL
نویسندگان
مرتضی بازدار قمچی قیه1، سارا حسین زاده *2
1دکترا مطالعات برنامه درسی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، اردبیل، ایران.
2دبیر آموزش و پرورش، رشته آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، اردبیل، ایران.
چکیده مقاله
زبان به عنوان توسعه یافته ترین ابزار ارتباطی در مرکز توجه قرار دارد. تدریس زبان انگلیسی به عنوان یک زبان میانجی و پرکاربرد در جهان همواره حائز اهمیت بوده است. در شرایط کنونی و با توجه به پیشرفت تکنولوژی آموزش، طراحی فضایی متناسب برای یادگیری و مطابق با روش‌های نوین آموزش، به عنوان عوامل و مولفه های محیطی، امری مهم در تعلیم و تربیت می‌باشد. روش‌های تدریس فعال تاثیر مهمی در بهبود عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان دارند و تعامل، مشارکت و انگیزه دانش‌آموزان در این گونه روش‌ها بیشتر خواهد بود. تعامل و مشارکت فرایندی اجتماعی است که بر روابط متقابل بین افراد و محیط اجتماعی آنها تمرکز دارد. روش پژوهش کیفی از نوع سنتزپژوهی است که برای نگارش آن از 6 مرحله سنتزپژوهی کمک گرفته شده است. برای یافتن منابع مرتبط با موضوع پژوهش از کلیدواژه‌های تدریس فعال، زبان انگلیسی، دوره متوسطه استفاده شد. همچنین از پایگاه‌های اطلاعاتی پرتال جامع علوم انسانی، پایگاه اطلاعات علمی(SID)، magiran،science ddirect ، noormags، google scholar، civilica، ieeexplore 46 مقاله و 2 کتاب مورد استفاده قرار گرفته‌اند. هدف از این پژوهش بررسی روش‌های تدریس فعال برای درس زبان انگلیسی دوره متوسطه می‌باشد.نتیجه حاصل از این پژوهش 4 مولفه اصلی و 8 مولفه فرعی بود. با توجه به یافته‌های به دست آمده می‌توان نتیجه گرفت که روش‌های تدریس فعال برای درس زبان انگلیسی در دوره متوسطه کارآمد بوده و باعث بهبود فرایند آموزش کلاسی می‌شود.
کلیدواژه ها
تدریس فعال، زبان انگلیسی، دوره متوسطه
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی