بررسی رابطه بین تجربیات قبلی زبان‌آموزی دانشجو معلمان و انگیزه آن‌ها برای انتخاب حرفه معلمی
کد مقاله : 1047-ELTCONF5-FULL
نویسندگان
Abolfazl Khodamoradi *1، Mojtaba Maghsoudi2
1Department of English Language Teaching, Farhangian University, Tehran, Iran
2Department of English Language Teaching, Farhangian University, Tehran, Iran
چکیده مقاله
هدف این مطالعه بررسی کیفیت انگیزه‌های دانشجو معلمان برای انتخاب حرفه معلمی و همچنین رابطه بین این انگیزه‌ها و تجربیات قبلی زبان‌آموزی آن‌ها در مؤسسات زبان انگلیسی و کلاس‌های زبان انگلیسی دبیرستان بود. شصت‌وهشت دانشجو معلم (مشتمل بر 34 پسر و 30 دختر) رشته دبیری زبان انگلیسی پرسشنامه محقق-ساخته‌ای را تکمیل کردند تا تجربیات قبلی زبان‌آموزی خود را و همچنین و انگیزه‌های خود را برای انتخاب حرفه معلمی گزارش کنند. نتایج نشان داد که شرکت‌کنندگان تجربیات یادگیری قبلی خود را در مؤسسات زبان بسیار موفق‌تر از تجربیات زبان‌آموزی خود در کلاس‌های دبیرستان ارزیابی کردند. شرکت‌کنندگان همچنین گزارش دادند که به ترتیب به‌واسطه انگیزه‌های نوع‌دوستانه، درونی و بیرونی جذب حرفه معلمی شده‌اند. علاوه بر این، بین انگیزه‌های بیرونی دانشجو معلمان دختر و پسر تفاوت معنی‌داری مشاهده شد، درحالی‌که بین این دو گروه، ازنظر انگیزه‌های درونی و نوع‌دوستانه تفاوت معناداری مشاهده نشد. درنهایت، یافته‌ها نشان داد بین تجربیات زبان‌آموزی شرکت‌کنندگان در مؤسسات زبان انگلیسی و انگیزه‌های آن‌ها برای انتخاب حرفه معلمی همبستگی معنی‌داری دارد، درحالی‌که چنین همبستگی بین تجربیات زبان‌آموزی در دبیرستان و انگیزه‌های آن‌ها مشاهده نشد. می‌توان نتیجه گرفت که میزان انگیزه داوطلبان حرفه معلمی برای انتخاب این حرفه در ایران امیدوارکننده است و تجربیات موفق قبلی آن‌ها می‌تواند شاخص خوبی برای پذیرش آن‌ها در دوره‌های تربیت‌معلم باشد.
کلیدواژه ها
انگیزه انتخاب حرفه معلمی، تجربیات قبلی زبان‌آموزی، دانشجو معلمان، آموزش زبان انگلیسی به‌عنوان زبان خارجی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی