استفاده از هوش مصنوعی در آموزش زبان انگلیسی: تطبیق محتوای درسی با دانش فرهنگی-تربیتی براساس ترجیحات یادگیرنده در سیستمهای آموزش الکترونیکی |
کد مقاله : 1051-ELTCONF5-FULL |
نویسندگان |
منصوره دلارامی فر *1، طیبه سرگزی مقدم2 1دانشگاه فرهنگیان زاهدان، گروه آموزش زبان انگلیسی 2دانشگاه سیستان و بلوچستان، کارشناس پژوهشی |
چکیده مقاله |
از آنجائیکه در عصر حاضر به دلیل پیشرفت تکنولوژی، بشر بسیاری از نیازهای آموزشی خود، مانند یادگیری زبانهای خارجی را از طریق آموزشی الکترونیکی برطرف مینماید، ارتقاء سیستمهای یادگیری الکترونیکی با زیرساخت تربیتی اهمیت ویژه ای می یابد. از این رو، پژوهش حاضر بر آن است که با بکارگیری تکنیکهای هوش مصنوعی، روشی کارآمد جهت فراهمسازی مناسبترین محتوای آموزشی برای یادگیرنده را از طریق کشف علایق و ترجیحات وی و تطبیق آن با موضوعات تربیتی و فرهنگی معرفی نماید. در این راستا، از یک چارچوب تصمیمگیری با بهرهبرداری از الگوریتم بهینهسازی ممتیک جهت استخراج مناسبترین تطبیق بین مسیرها و فعالیتهای یادگیری در دسترس استفاده شد. با تعریف یک فرمول خطی و تعیین فاکتورهای شخصی از قبیل میزان دانش یادگیرنده و ترجیحات وی و از طریق استفاده از الگوریتم ممتیک، بهینهترین پاسخ ممکن که همان بهترین تصمیم سیستم برای هر فرد است، ارائه گردید. محتوای درسی نیز همسو با ترجیحات یادگیرنده بومیسازی گردید. بنابراین، یک فریمورک آموزشی مجهز به سیستم تطبیقی به دست آمد که میان ترجیحات یادگیرنده و محتوای درسی فرهنگی و تربیتی ارتباط ایجاد می نماید. دستاورد نهایی با استفاده از پلاگینهای نرم افزاری چند بخشی از نقطهنظر انعطافپذیری، بازدهی و قابلیت همکاری از طریق تست میزان رضایت کاربر بررسی شد. باتوجه به اینکه بیش از هفتاد درصد کاربران از بازدهی یادگیری و منعطف بودن سیستم رضایت داشتند، نتایج حاکی از این است که برونداد سیستم اثر مطلوبتری بر یادگیری فرد خواهد داشت. |
کلیدواژه ها |
الگوریتم ممتیک، E-Learning، دانش فرهنگی و تربیتی، ترجیحات یادگیرنده |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |