تحلیل محتوای کتاب‌های زبان انگلیسی دوره اول متوسطه بر اساس فرمول خوانایی Fog
کد مقاله : 1054-ELTCONF5-FULL
نویسندگان
کتایون حمیدی زاده *1، امیرحسین ابراهیمی2، ابوالفضل چزانی شراهی2
1گروه آموزش علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
2دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، اراک، ایران
چکیده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی کتاب‌های زبان انگلیسی دوره متوسطه اول بر اساس فرمول خوانایی Fog در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ صورت‌گرفته است. به همین منظور از تحلیل محتوای کمی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش کتب زبان انگلیسی سه‌پایه مقطع متوسطه اول بوده است که تمامی حجم جامعه مورد بررسی قرار گرفتند. ابزار پژوهش هم شامل سیاهه تحلیل محتوا بر اساس روش خوانایی Fog است که در سه بخش تعداد جملات، تعداد لغات و تعداد لغات چندسیلابی هر کتاب قرار گرفت . واحد تحلیل در متون و درک مطلب، لغت قرار گرفت. یافته‌ها نشان داد که میزان درجه دشواری متون و درک مطلب در سه‌پایه به ترتیب پایه هفتم ۴.۸۹، پایه هشتم ۷.۰۹ و پایه نهم ۸.۹۵ می‌باشد که این میزان حاکی از آن است که کتاب پایه هفتم دارای درجه دشواری پایین‌تر از حد مطلوب و پایه‌های هشتم و نهم دارای درجه دشواری ایده‌آل و متوسط برای زبان‌آموزان مبتدی هستند همچنین نتایج بیانگر این است که بیشترین تعداد لغات به ترتیب در پایه‌های هفتم با ۳۹.۳۶ درصد، پایه نهم با ۳۱.۷۹ درصد و پایه هشتم با ۲۸.۸۵ درصد وجود دارد. می‌توان نتیجه گرفت که یکی از عوامل ضعف و ناتوانی دانش‌آموزان در خواندن و فهمیدن متون در سطوح بالاتر به‌خاطر ساده‌بودن بیش از حد مطالب در متوسطه اول می‌باشد.
کلیدواژه ها
کلیدواژه: تحلیل محتوا، متوسطه اول، زبان انگلیسی، فرمول خوانایی Fog
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی