مطالعه شناختی استعاره مفهومی در بین دانش آموزان متوسطه دوم |
کد مقاله : 1077-ELTCONF5-FULL (R1) |
نویسندگان |
علی رستمپور * ناحیه یک اراک |
چکیده مقاله |
استعاره ، موضوعی اساسی و بنیادین در مطالعات زبانشناسی شناختی است واهمیت آن بهگونهای است که منعکس کننده ماهیت شناختی انسان است. اگر زبانشناسی شناختی را مطالعه ویژگیهای زبان بدانیم که از طریق آن سایر جنبه های شناخت انسانی منعکس میشود، استعاره برجسته ترین مظاهر این روابط شناختی است ( اردبیلی ، 1392). از نظر دیدگاه شناختی زبان روزمره و گفتار (حتی تخصصی) مملو از استعاره ها است و از طریق بررسی این استعاره هاست که می توان به شناخت انسان نایل شد . در این جستار علمی با در نظر گرفتن دیدگاه شناختی ، استعاره های مفهومی مربوط به بازنمایی انسان در گویش دانش آموزان مورد مطالعه قرار گرفت و نتایج بیانگر آن است که بازنمایی انسان بعنوان ماشین (انسان ماشین است ) سهم قابل توجهی را دارا می باشد . این مطلب بیانگر ضمیر ناخودآگاه یا شناخت آنان نسبت به خود است که در رابطه دیالکتیک با محیط پیرامون ایشان که مملو از خودرو ، موبایل ، کامپیوتر وامثال آن است شکل می گیرد . انگارۀ شناختی- استعاری «انسان به منزلۀ ماشین» ایراداتی نیز دارد، زیرا در این انگارۀ شناختی، برخی از قابلیت ها و یژگی های انسانی که وجه تمایز انسان و ماشین است، در نظر گرفته نشده است . |
کلیدواژه ها |
استعاره مفهومی ، زبانشناسی شناختی ، رویکرد شناختی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |