مطالعه شناختی استعاره مفهومی در بین دانش آموزان متوسطه دوم
کد مقاله : 1077-ELTCONF5-FULL (R1)
نویسندگان
علی رستم‌پور *
ناحیه یک اراک
چکیده مقاله
استعاره ، موضوعی اساسی و بنیادین در مطالعات زبان‏شناسی شناختی است واهمیت آن به‌گونه‏ای است که منعکس‏ کننده ماهیت شناختی انسان است. اگر زبان‏شناسی شناختی را مطالعه ویژگی‏های زبان بدانیم که از طریق آن سایر جنبه‏ های شناخت انسانی منعکس می‏‏شود، استعاره برجسته‏ ترین مظاهر این روابط شناختی است ( اردبیلی ، 1392). از نظر دیدگاه شناختی زبان روزمره و گفتار (حتی تخصصی) مملو از استعاره ها است و از طریق بررسی این استعاره هاست که می توان به شناخت انسان نایل شد .
در این جستار علمی با در نظر گرفتن دیدگاه شناختی ، استعاره های مفهومی مربوط به بازنمایی انسان در گویش دانش آموزان مورد مطالعه قرار گرفت و نتایج بیانگر آن است که بازنمایی انسان بعنوان ماشین (انسان ماشین است ) سهم قابل توجهی را دارا می باشد . این مطلب بیانگر ضمیر ناخودآگاه یا شناخت آنان نسبت به خود است که در رابطه دیالکتیک با محیط پیرامون ایشان که مملو از خودرو ، موبایل ، کامپیوتر وامثال آن است شکل می گیرد . انگارۀ شناختی- استعاری «انسان به منزلۀ ماشین» ایراداتی نیز دارد، زیرا در این انگارۀ شناختی، برخی از قابلیت ها و یژگی های انسانی که وجه تمایز انسان و ماشین است، در نظر گرفته نشده است .
کلیدواژه ها
استعاره مفهومی ، زبانشناسی شناختی ، رویکرد شناختی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی