عوامل پنهان: کاوش در فاکتورهای غیر آکادمیک در نمره دهی کلاسی معلمان زبان انگلیسی مدارس متوسطه در ایران
کد مقاله : 1085-ELTCONF5-FULL
نویسندگان
مجید نوروزی *، ابوالفضل خدامرادی
دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی
چکیده مقاله
نمره دهی به عنوان یک شاخص مهم در سنجش تحصیلی بصورت گسترده توسط معلمان در سرتاسر دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد. نمرات نقشی حیاتی در تصمیم‌گیری‌های آموزشی معلمان ایفا میکنند و پیامدهای آنها به مسائل اساسی ای همچون انگیزه تحصیلی و آینده حرفه‌ای دانش‌آموزان نیز ارتباط می یابند. با وجود اهمیت نمرات، به نظر می‌رسد نمرات به عنوان معیاری برای سنجش تحصیلی چندان قابل اتکا نیستند. متأسفانه، تاکنون مطالعات کیفی چندانی در زمینه شناخت عوامل شکل دهنده نمرات و معانی ای که نمرات برای ذینفعان از جمله معلمان، دانش‌آموزان و والدین دارند، در نظام آموزشی ایران انجام نشده است. در این پژوهش کیفی، با اجرای مصاحبه‌های نیمه‌ساختارمند با 10 معلم زبان انگلیسی مدارس متوسطه اول و دوم (شش زن و چهار مرد)، دلایل استفاده گسترده از فاکتورهای غیرآکادمیک در نمره دهی مورد بررسی قرار گرفتند. یافته‌ها نشان دادند که دلایل استفاده از فاکتورهای غیرآکادمیک شامل تلاش جهت بهبود یادگیری، انگیزه‌دهی، عدم وجود معیارهای شفاف برای نمره‌دهی، فشار از طرف ذینفعان و نمره دهی چندوجهی برای حفظ اصل انصاف بودند. معلمان در فرآیند نمره‌دهی تحت تأثیر فشارهای درونی و بیرونی متعددی قرار دارند که تأثیرات منفی بر معنای نمرات و تصمیم‌ های آموزشی نمره-محور می گذارند. یافته‌های این پژوهش از یک سو به دانشجو معلمان فرصت می دهد تا عوامل اثرگذار بر نمره دهی را بهتر شناسایی و کنترل کنند و از سوی دیگر، به مراکز تربیت معلم همچون دانشگاه فرهنگیان برای برنامه ریزی در جهت شناخت و مدیریت بهینه چالش‌های سنجش و ارزیابی کلاسی کمک می نماید.
کلیدواژه ها
نمره دهی کلاسی، فاکتورهای آکادمیک، فاکتورهای غیر آکادمیک، سنجش و ارزیابی کلاسی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی