بررسی تطبیقی دوره کارورزی دانشگاه فرهنگیان(ایران) و مراکز تربیت معلم فنلاند
کد مقاله : 1102-ELTCONF5-FULL (R1)
نویسندگان
عطیه ملک زاده *1، سمیه کاظمی2
1دانشگاه فرهنگیان پردیس حضرت زینب کبری،اراک،ایران
2عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان استان مرکزی
چکیده مقاله
کارورزی به دوره ای اطلاق می شود که دانشجو معلمان در حین تحصیل و پیش از شروع زندگی حرفه ای خود می گذرانند.این دوره یکی از مهم ترین دروس تربیت معلم به شمار می رود که برای آماده سازی دانشجو معلمان با حرفه معلمی وکسب شایستگی های حرفه ای ارائه می شود. هدف پژوهش حاضر،مطالعه تطبیقی دوره کارورزی در دانشگاه فرهنگیان ایران با دانشگاه های تربیت معلم فنلاند است. به این منظور با استفاده از روش تطبیقی،تفاوت و شباهت های دوره کارورزی دو کشور بررسی شد.اطلاعات مورد نیاز برای پاسخگویی به پرسش ها از طریق وب سایت رسمی مجموعه های تخصصی،منابع کتابخانه ای ومقالات معتبر در دو کشور گردآوری شد.پژوهش از نظر ماهیت کیفی و از نظر روش اجرا تطبیقی و توصیفی است و برای تجزیه و تحلیل آنها از روش بردی(مرحله توصیف،تفسیر،همجواری،مقایسه) استفاده شده‌است. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشگاه‌های تربیت معلم دارای دوره‌های کارورزی بود .مقایسه کارورزی این دو دانشگاه در دو بعد ویژگی های دوره کارورزی و برنامه درسی انجام شده است.یافته های تحقیق نشان می دهد که از نظر دوره های کارورزی تمام وقت ، شباهت هایی بین دو کشور وجود دارد. تعداد دوره های کارورزی در فنلاند و ایران مشابه یکدیگر هستند..اما بین نظام تربیت معلم فنلاند با ایران در مواردی همچون میزان واحدهای کارورزی، اهداف،طول دوره،مکان تفاوت هایی اساسی وجود دارد. یافته‌های پژوهش حاضر می تواند به تصمیم گیران و برنامه ریزان نظام تربیت معلم ایران در رفع نقیصه های احتمالی موجود در اجرای دوره های کارورزی در دانشگاه فرهنگیان کمک کند.
کلیدواژه ها
مطالعه تطبیقی،کارورزی،تربیت معلم فنلاند،دانشگاه فرهنگیان
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی