دلایل عدم موفقیت بومی سازان کتاب های آموزش زبان انگلیسی در ایران بر پایه تحلیل گفتمان انتقادی
کد مقاله : 1104-ELTCONF5-FULL
نویسندگان
زهره بهرامی *1، داود مدنی2
1استاد مدعو دانشگاه فرهنگیان اراک
2دانشگاه خمین
چکیده مقاله
نظر به اهمیت تأثیرات فرهنگی کتاب های وارداتی آموزش زبان انگلیسی و تأثیرگذاری آن بر افکار، عقاید و باورهای فرهنگی، نوجوانان و جوانان بسیاری از مؤسسات، سازمان ها و مراکز آموزشی سعی بر بومی سازی کتاب های آموزش زبان انگلیسی در داخل کشور ایران را دارند. تاکنون بسیاری از آن ها نسبت به این امر مهم اقدام نموده اند، اما متأسفانه موفقیت لازم را کسب ننموده اند. به همین منظور پژوهش حاضر قصد دارد به بررسی دلایل عدم موفقیت بومی سازان کتاب های آموزش زبان انگلیسی در داخل کشور ایران بپردازد. در این پژوهش تحلیل متون و تصاویر کتاب های بومی سازی شده در کشور ایران بر پایه رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی بررسی و تحلیل می شود. روش گردآوری اطلاعات و داده ها در این پژوهش به صورت کتابخانه ای- اسنادی است. داده های این پژوهش متون و تصاویر کتاب های بومی سازی شده ی آموزش زبان انگلیسی در ایران است. نتایج حاصل از این پژوهش موارد زیر را به عنوان برخی از اصلی ترین عوامل ناکامی تلاش ها برای بومی سازی آموزش زبان انگلیسی در کشور اشاره می کند: عدم حفظ اصالت و اعتبار، وجود کمبودهای تخصصی در میان اعضای گروه های تألیف، وجود مشکلات و نارسایی جدی در وضعیت آموزش زبان انگلیسی در وزارت آموزش و پرورش، استفاده از روش های نامناسب سیاه کاری برای اصلاح فرهنگی کتاب های وارداتی آموزش زبان انگلیسی، فقدان روش مناسب برای ترویج استفاده از کتاب های تألیف شده و ایجاد ذهنیت منفی در میان اساتید آموزش زبان انگلیسی در کشور.
کلیدواژه ها
بومی سازی، عدم موفقیت، تحلیل گفتمان انتقادی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر