بررسی محتوای عناصر فرهنگی کتاب های وارداتی آموزش زبان انگلیسی در ایران بر پایه تحلیل گفتمان انتقادی
کد مقاله : 1105-ELTCONF5-FULL
نویسندگان
زهره بهرامی *1، داود مدنی2
1استاد مدعو دانشگاه فرهنگیان اراک
2دانشگاه خمین
چکیده مقاله
با توجه به اینکه فرهنگ هدایت ارزش ها و آرمان های آدمی است و از آن جایی که در واقع فرهنگ، مهارت و دانش رابرای آدمی فراهم و آن را حفظ می کند و از طریق زبان از نسلی به نسل دیگر منتقل و به آن کمک می نماید، در این پژوهش محتوای فرهنگی کتاب های وارداتی آموزش زبان انگلیسی در ایران بر پایه رویکرد تحلیل گفتمان انتقادی بررسی و تحلیل می شود. روش گردآوری اطلاعات و داده ها در این پژوهش به صورت کتابخانه ای- اسنادی است. داده های این پژوهش، متون و تصاویر کتاب های وارداتی آموزش زبان انگلیسی است که در آموزشگاه های زبان انگلیسی در کشور ایران در حال حاضر تدریس می شوند. به روش کیفی (توصیفی- تحلیلی) به تحلیل و توصیف متون بر پایه چارچوب ون دایک و همچنین تحلیل و توصیف تصاویر بر پایه چارچوب کرس و ون لیوون پرداخته شده است. یافته های این پژوهش نشان می دهد که کتاب های وارداتی آموزش زبان انگلیسی از نظر فرهنگ، مغایر با فرهنگ اسلامی کشور ایران است.
کلیدواژه ها
فرهنگ، گفتمان، تحلیل گفتمان، تحلیل گفتمان انتقادی.
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر