آسیب شناسی آموزش درس زبان انگلیسی در مدارس ایران
کد مقاله : 1110-ELTCONF5-FULL (R2)
نویسندگان
ساسان داوری اصل *
دبیر زبان انگلیسی
چکیده مقاله
آموزش زبان انگلیسی یکی از اهداف آموزش‌وپرورش بوده است؛ زیرا اهمیت آموزش زبان بین‌المللی به‌عنوان وسیله‌ی اصلی ارتباطی در عصر ارتباطات بر کسی پوشیده نیست. آموزش صحیح و تأثیرگذار هر ماده درسی از جمله زبان انگلیسی به‌عنوان یک‌زبان بین‌المللی مستلزم مبانی نظری همسو با ماهیت و طبیعت آن ماده درسی می‌باشد. از آموزش زبان انگلیسی به‌عنوان یک ماده درسی انتظار می‌رود که توانایی صحبت‌کردن و به‌طورکلی ارتباط برقرارکردن را در مخاطبان خود ایجاد کند و این انتظار در کلمه "زبان" نهفته است و آن‌قدر روشن و بدیهی به نظر می‌رسد که نیازی به توضیح و استدلال ندارد. آسیب‌شناسی در حوزه آموزش‌وپرورش یکی از نیازهای ضروری و اساسی است که برای تشخیص درست آسیب‌ها باید به منابع و پژوهش‌های گوناگون در زمینه‌های فردی، اجتماعی، رفتاری، مشکلات و آسیب‌ها پرداخت. گروهی از اختلات فقط در فرهنگ‌های خاص و بین پوه های مشخص مشاهده می‌شوند؛ لذا باتوجه‌به اهمیت موضوع، پژوهش حاضر به روش مروری و با استفاده از منابع اسنادی و اینترنت به بررسی آسیب‌شناسی آموزش درس زبان انگلیسی در مدارس ایران پرداخته است و نتایج نشان داد که آغاز دیرهنگام آموزش زبان انگلیسی در کشور، روش تدریس در کلاس زبان‌ها و نامناسب‌بودن محتوای کتب درسی زبان انگلیسی در آموزش‌وپرورش از جمله مهم‌ترین آسیب‌های زبان‌آموزی در مدارس ایران است.
کلیدواژه ها
زبان انگلیسی، آسیب‌شناسی، آموزش زبان، ایران.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی