بررسی مقایسهای کتاب درسی زبان انگلیسی مدارس ایران از منظر فرهنگ؛ مطالعه موردی Ptospect3 |
کد مقاله : 1156-ELTCONF5-FULL |
نویسندگان |
فرینا شماعی *، هدیه افلاکیان، فاطمه جلالی، کیمیا آذری آرانی دانشجوی دانشگاه فرهنگیان پردیس حضرت زینب کبری (س) اراک |
چکیده مقاله |
فرهنگ و زبان به گونهای با یکدیگر پیوند دارند که جدا کردن آنها امکانپذیر نیست. به همین دلیل، آموزش زبان بدون توجه به فرهنگ غیرممکن است. کتب درسی به دانشآموزان کمک میکنند که چگونه درباره خود و فرهنگ خود صحبت کنند و همچنین با فرهنگهای دیگر کشورها آشنا شوند. در حین یادگیری زبان، دانشآموزان باید با فرهنگ مبدا، فرهنگ مقصد و فرهنگ بینالملل آشنا شوند. این پژوهش از نوع کنش پژوهی گروهی میباشد و به تحلیل مقایسهای کتابهای درسی زبان انگلیسی از لحاظ فرهنگی در مدارس ایران میپردازد. هدف از انجام این تحقیق بررسی کیفیت مطالب کتاب درسی زبان انگلیسی از لحاظ فرهنگی است. نمونهی آماری این تحقیق کتاب زبان انگلیسی پایهی نهم (Prospect 3)، چاپ ۱۴۰۲ است. تحلیل و مقایسهی محتوای متنی، تصویری و صوتی در این پژوهش بصورت کمی مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین پرسشنامهای برای بررسی تاثیر کتاب درسی در زمینه آشنایی با مفاهیم فرهنگی به دانشآموزان تدوین شده است. بر اساس نتایج بدست آمده از بررسی و تحلیل کتاب، متاسفانه کتاب زبان انگلیسی پایهی نهم در جهت ایجاد تعامل بین فرهنگی ضعیف عمل کرده است و نتایج بدست آمده از پرسشنامه نیز این موضوع را تایید میکند. |
کلیدواژه ها |
تحلیل مقایسهای، فرهنگ مبدا، فرهنگ مقصد، فرهنگ بینالملل، کتاب درسی پایهی نهم(Prospect 3) |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |