تاثیر فناوری ارتباطات و اطلاعات در مقایسه با روش سنتی بر آموزش درس زبان انگلیسی دانش آموزان دختر دوره متوسطه اول شهرستان زابل
کد مقاله : 1183-ELTCONF5-FULL (R4)
نویسندگان
انسیه قریب *، مهدیه قریب
آموزش و پرورش
چکیده مقاله
توسعه روز افزون ابزارهای مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات و سرعت دادن تطبیق آن با نیازمندی های انسان، موجب شده تا شکل جدیدی از محیط یادگیری و تعاملی خلاق، فعال و فراگیر ایجاد شود. آموزش مهارت های فناوری اطلاعات و ارتباطات ، هسته ی مرکزی بسیاری از نظام های آموزش و پرورش جهان را تشکیل داد. در نتیجه درصدد برآمدیم که به بررسی تاثیر فناوری ارتباطات در آموزش زبان انگلیسی با استفاده از نرم افزارهای آموزشی بپردازیم . روش پژوهش، نیمه تجربی از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش را دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر زابل در سال تحصیلی ۱۴۰2-۱۴۰1به تعداد ۲۴۳۱ نفر که در ۳۶ مدرسه مشغول به تحصیل بودند، تشکیل می دادند.از میان مدارس مجهز به فناوری اطلاعات و ارتباطات دو مدرسه و در هر مدرسه درکلاس پایه هفتم به روش تصادفی ساده بعنوان گروه های آزمایش و کنترل انتخاب شدند. پس از برگزاری پیش آزمون ، محتوای درسی در هشت جلسه بااستفاده از فناوری اطلاعات و همچنین به روش سنتی به ترتیب برای کلاس های گروه آزمایش و گروه کنترل ارائه گردید و در نهایت آزمون پیشرفت تحصیلی با سوال های یکسان ، از گروه ها بعمل آمد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش آمار توصیفی از طریق برنامه نرم افزار spss استفاده شد. نتایج بدست آمده ، حاکی از تاثیر فناوری اطلاعات در افزایش یادگیری در درس زبان در مقایسه به روش سنتی بود.
کلیدواژه ها
فناوری، اطلاعات و ارتباطات، روش سنتی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی